۲۸ فروردین ۱۳۹۱، ۱۴:۱۰

گزارش تشریحی ـ تصویری/

کسب و کار در "بازار اسلامی" کرمانشاه

کسب و کار در "بازار اسلامی" کرمانشاه

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: کسب و کار انواع مشاغل در بازار اسلامی کرمانشاه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، کسب و کار انواع مشاغل در بازار اسلامی کرمانشاه همچنان ادامه دارد.

بازار اسلامی کرمانشاه بخشی از بازار بزرگ سنتی کرمانشاه است که روزگاری بزرگترین بازار خاورمیانه محسوب می شد و عملا شهر کرمانشاه با یک بازار طولانی به دو قسمت تقسیم می شد و بسیاری از معاملات آن روزگار در این بازار انجام می شد.

ولی با رشد شهرنشینی و گسترش خیابانها همین بازار بزرگ به چند بخش کاملا مجزا تقسیم شد.

بازار اسلامی کرمانشاه نیز متعاقب این تغییرات به 2 بخش مساوی تقسیم شد و این دو قسمت عملکرد کاملا متفاوت باهم دارند ولی از نظر مکانی و جغرافیایی در کنار هم و در ظاهر مکمل یکدیگر هستند.

بازار اسلامی کرمانشاه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به نام های دیگری معروف بوده است و در زمانی که برخی از اقلیتهای مذهبی، اکثریت بازار را در اختیار داشتند، این بازار به نام "بازار یهودی ها" معروف بوده است.

در این بازار امکان مذهبی نیز وجود دارد.

وجود دو مسجد "بنکدارها" و " عمادالدوله" از مکانهایی مذهبی بازار اسلامی کرمانشاه است و در حال حاضر بازاریان بیشتر مراسم های مذهبی و دینی خود را در این دو مسجد برگزار می کنند.

خود این مساجد نیز، جزو آثار تاریخی و ماندگار شهر کرمانشاه محسوب می شوند و از بنایی سنتی و کاملا بومی برخوردار هستند.

قسمت اصلی بازار هم اکنون کانون خرید قشر عظیمی از مردم کرمانشاه شده است و مردم بخشی از مایحتاج خود را از این بازار تامین می کنند.

کارگاههای آهنگری، خشکبار فروشی و برخی از کارگاههای صنایع دستی در بخش پایین دستی بازار اسلامی کرمانشاه قرار گرفته است.

این بخش نسبت به قسمت بزرگتر و شلوغ تر بازار اسلامی کرمانشاه، چهره ای قدیمی تر دارد.

صدای پتک صندان، صدایی آشنا در این بخش از بازار اسلامی است که بسیاری از کارگاههای آهنگری و چاقوتیزکنی در این جا به صورت موروثی به نسل های دیگر می رسد و همین خود عاملی شده است که کاسبان و شاغلان این بازار قرابت خاصی با یکدیگر داشته باشند.

در قسمت دیگر بازار اسلامی کرمانشاه، فروشگاههای لوازم بهداشتی، پارچه فروشی ها، عطاری ها و... مشغول کسب و کار هستند.

عبور و مرور شهروندان در این قسمت بسیار زیاد است و کمتر روزی را سراغ داریم که در این بازار، شاهد تردد و ازدحام شهروندان کرمانشاهی نباشیم.

این بخش شلوغ بازار اسلامی در چند سال پیش توسط سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه ترمیم و بازسازی شد و چهره ای زیباتر به خود گرفته است و می تواند تا سالهای سال نماد فرهنگ و اقتصاد مردم این خطه از ایران باشد.

یکی از خصوصیات بازار اسلامی کرمانشاه، پایین بودن قیمت اجناس آن نسبت به دیگر نقاط شهر کرمانشاه که همین عاملی شده است که جمعیت زیادی از مردم کرمانشاه خریدهای خود را در این قسمت انجام دهند.

براساس این گزارش، بازار اسلامی کرمانشاه که نقش اقتصادی مهمی در زندگی روزمره و اقتصاد مردم کرمانشاه دارد، نیازمند توجه بیشتر مسئولان فرهنگی و اقتصادی است.

.................

عکس: سمیه زارعی و زینب بهرامی

کد خبر 1577949

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha